Rajasthan

Tempels, Paleizen en Yoga in India

In de Nederlandse winter reizen we naar zonnig en kleurrijk Rajasthan: het land van de Maharadja’s. Prachtige eeuwenoude paleizen, tempels, forten gaan we bezoeken met als afsluiting een bezoek aan de Taj Mahal in Agra: het mooiste bouwwerk ter wereld.

Rajasthan, 27 februari tot 19 maart 2024

Rajasthan is Indiaas meest kleurrijke en exotische staat. De gemiddelde temperatuur in februari/maart is 29 graden. De sprookjesachtige paleizen en de gigantische forten, de rijkversierde kleding van de bevolking, de schitterende woestijnsteden met stoere mannen met tulbanden en enorme snorren: het is allemaal een lust voor het oog. Een eendaagse of meerdaagse kamelentocht is optioneel. We sluiten de reis af met een bezoek aan deTaj Mahal: het mooiste bouwwerk ter wereld. Tussendoor krijg je heerlijke yoga-lessen van Deesi.

Hoe begint deze yoga reis in India?

We vliegen naar Delhi waar we een taxi nemen naar Nawalghar. Een klein dorpje met prachtige havelis (beschilderde huizen van koopmannen) waar we het oude Rajasthan proeven. We verblijven bij een bijzonder vriendelijke Brahmanen-familie die prachtige, schone kamers voor hun gasten hebben. De vrouw des huizes serveert ons voor lunch en diner verrukkelijke ayurvedische maaltijden waarmee we onze reis beginnen met een kleine reinigingskuur. We blijven hier 3 dagen/4 nachten.
Dan nemen we een lokale bus naar Pushkar, een oeroud Hindoeistisch pelgrimsoord waar we chai uit kleien bekertjes drinken, een ritueel met een brahmaan meemaken, vele sadhus ontmoeten, en een korte kamelentocht maken.
We zijn 2 dagen / 3 nachten in Pushkar. Vanuit Pushkar bezoeken we Ranagpur tempel en Khumbalghar fort, een reis die ons het platteland van Rajasthan in voert- dorpjes die al millennia lang niet zijn veranderd.

We reizen naar Jodhpur- ook wel ‘de blauwe stad’ genoemd- waar we in een prachtig vriendelijk guesthouse logeren met een fantastische kok, aan de voet van het paleis en fort van Jodhpur. We bezoeken prachtige monumenten. Hier blijven we 3 dagen/4 nachten.
Vanuit Jodhpur reizen we naar ‘de gouden stad’, Jaisalmer. Volledig opgetrokken uit zandsteen is het een juweeltje in de woestijn.We verblijven in het eeuwenoude fort. Hier is de mogelijkheid om een meerdaagse kamelentocht te maken. We blijven 4 dagen/5 nachten in Jaisalmer.

Dan vliegen we naar onze laatste bestemming: Agra met de prachtige Taj Mahal. Ook het fort van Agra is de moeite waard. We blijven hier 1 dag/ 2 nachten. Vanuit Agra nemen we de taxi naar Delhi airport: het einde van een prachtige reis!

De informatiebijeenkomst voor deze reis is op zondag 1 oktober 2023 in Amsterdam. Je krijgt informatie, ontmoet je medereizigers en je kunt vragen stellen. Na deze bijeenkomst beslis je definitief of je meegaat.  De eerste 6 mensen op de lijst van geinteresseerden die ik bijhoud, hebben de eerste keus. Dus: ben je geinteresseerd in deze reis – nu of een ander jaar- geef je dan z.s.m. op als geinteresseerde via idees2@hotmail.com

Wat houdt de reis in?

• 21 Daagse reis
  • 8 Yoga lessen
  • Tempels en paleizen, o.a.: Ranagpur tempel, Khumbalghar fort, Jodhpur paleis/fort, Agra fort, en om het af te ronden; de wereldberoemde Taj Mahal!
  • Hindoeisme beleven

• Reis organisatie en begeleiding + 8 yoga lessen. €395,-

Totaal: Ongeveer €2250,-

Sylvia

Van 15 januari tot 4 februari 2020 heb ik in een groepje van 5 medereizigers Rajasthan/India ervaren onder de bezielende begeleiding van Deesi. Het reizen in een kleine groep vond ik plezierig. We verbleven steeds 2 dagen, 3 nachten op een plek en hadden dan een reisdag. Tijdens de reisdag bezochten we vaak nog een tempel/fort/paleis. De reisdagen zijn pittig; het is een lange zit in de auto over vaak hobbelige en drukke wegen, een investering die je moet doen om meerdere plaatsen te zien. India is in veel opzichten een bijzonder land waarin Deesi goed thuis is. Ze weet om te gaan met de ‘demands’ van de lokale bevolking en te onderhandelen waar nodig. Haar begeleiding is soepel: ze komt met programma èn ze stemt af met de groep. Er is ook voldoende individuele vrije tijd. Deesi houdt van oude stadjes, tempels, forten, paleizen, goed eten en mooie overnachtingsplekken. Deze hebben we in ruime mate gezien, ervaren en van genoten. Amazing de eeuwenoude en huidige cultuur in India. De reis is een aaneenschakeling van prikkels: de kleurrijke mensen, het straatleven, het drukke verkeer, de loslopende koeien en honden en altijd overal geluid/herrie. En niet te vergeten heerlijk eten! Hoe anders het leven dan hier bij ons in het Westen waardoor ik (weer) herinnerd wordt aan de ‘bubbel’ waarin wij leven. Verrijkend! Op de niet-reisdagen hadden we een uur yoga, veelal op het dakterras van het guesthouse. Deesi legt de oefeningen goed uit, heel fijn en het is ook een uur om bij jezelf te zijn naast alle prikkels in de buitenwereld. Aan het eind van de yogales kunnen ervaringen gedeeld worden. Ik heb genoten èn vond de armoede en enorme bergen afval schrijnend om te zien, dat sneed bij tijden door mijn ziel. Last: een nachtje slapen in de woestijn onder de sterrenhemel kan ik iedereen aanbevelen, dat is werkelijk PRACHTIG! NAMASTE

Wim van Schie

Voor mij was dit de tweede Yoga-retraite met Deesi in India (in 2016 deed ik mee aan de Himalaya- reis). Dan is het even afwachten of het wéér zo leuk en interessant zal worden; en dat was inderdaad zeker zo. Ook deze kleine groep was weer erg fijn. Destijds vertrokken uit New Delhi met 43 graden en nu aankomen met 13 graden (en regen) geeft in elk geval aan dat je in een ander seizoen zit… De eerste week was het ’s avonds ook nog wel fris, maar de kou werd in het zeer fraaie Tourist Pension in Nawalgarh verdreven door een vuurkorf, waar het gezellig toeven was met een kop ‘ginger-lemon- tea’ en je daardoor ook in contact komt met andere gasten. Later werd het warmer (ruim 20 graden overdag) en hebben we ’s avonds geen echte kou meer gehad. Alle pensions waren van een goede kwaliteit (ook goed schoon) en kleinschalig met meestal veel mogelijkheden voor contact met de eigenaar/beheerder. Wanneer je niet bij het pension zelf eet, weet Deesi je naar leuke restaurantjes te brengen waar je uitstekend eet. Heel veel dagen hebben we yoga gekregen van Deesi, soms meer energetisch, soms meer ontspannend, maar elke keer weer een aangename ervaring. Je krijgt veel tempels, forten en steden te zien, allemaal even mooi, en mocht je dat teveel worden, dan kun je het een keer overslaan (wat ik zelf zeker niet gedaan heb). Je hebt ook voldoende tijd om alleen (of samen) nog door de steden rond te lopen. En de hoogtepunten blijven bewaard tot het laatste: een kamelentocht door de Tharwoestijn met overnachting onder de sterrenhemel (geweldig!) en het bezoek aan de Taj Mahal (overweldigend!). De terugreis komt dan helaas weer eerder dan je denkt… Kortom: deze reis kan ik iedereen aanbevelen. Deesi, erg bedankt (weer) voor deze hele waardevolle ervaring!

Anke Hoogstraten

De rondreis door Rajasthan was overweldigend en sprookjesachtig. De waanzinnige Jains tempels, de gigantische forten en paleizen uit de tijd van de Maharadjas, de bonte kleuren van de saris en tulbanden, de geluiden van de stad; je waant je je in de duizend en één nacht sprookje. Wat zo fijn aan de reis onder begeleiding van Deesi is de gemoedelijke kleinschalige sfeer. Door de dagelijkse yoga sessies, gezamenlijke heerlijke ontbijt en diner bij de plaatselijke restaurantjes maar daarnaast ook de vrijheid om alleen op pad te gaan maakte de reis zo uniek. Het verblijf in de verschillende guesthouses was echt goed; ik kon makkelijk ook een dag bijkomen van de drukte want de kamers waren gezellig ingericht en de meeste hadden een dakterras. Mijn hoogtepunt van deze reis was de Taj Mahal en de kamelentocht door de woestijn waar we ook overnachten onder een gigantische sterrenhemel. Deze reis raad ik iedereen aan.

Henny

Wat een bijzondere en gevarieerde reis naar Rajasthan hebben we beleefd met een kleine groep. We hebben o.a. prachtige paleizen gezien, gigantische forten, mooie koopmanshuizen. We zijn met de locale bus meegereist, en hebben het ritueel de pudja meegemaakt. Ook het slapen in de woestijn onder de heldere sterrenhemel in een oordovende stilte, was een unieke levenservaring. En dan ook nog vorstelijk geslapen in het fort. Een sprookjesachtig verblijf met een schitterend uitzicht. Wauw! India is een land met enorme contrasten met haar schoonheid en viezigheid, maar ook dat is een ervaring. De yogalessen van Deesie waren een rustpunt naast alle drukte die we op straat telkens aantroffen. Afwisselende lessen met duidelijke uitleg, een heerlijke toevoeging aan de reis. Het was leuk om de Indiaverhalen te horen van Deesi. Ook haar ervaring opgedaan bij eerdere gemaakte reizen, kwam vaak goed van pas bij diverse situaties. Een onvergetelijke reis, die je naar buiten en binnen neemt. Een cadeau voor jezelf!

Gratis Proefles!

Als je het formulier invult krijg je spoedig een email met de locatie en tijd van de volgende les.